Sabtu, 27 April 2013

Seharian di Guangzhou (17/1/2013 - Jalan2 kat Guangzhou jek)

Untuk hari ini kami berjalan seharian di Guangzhou. Betullah kata org..sehari tak abis ronda Guangzhou ni. Bayangkn la dalam seharian ini kami hanya menghabiskan masa di 2 buah gedung membeli-beli. Syok tu shopping kat sini. Harga murah dan matawang murah. Meroyan la jgk.

Tapi matlamat trip ni nk tgk tempat org je. Oleh demikian kami sentiasa pikir bahawasanya pembelian haruslah memikir padah brg yg terlebih itu. Kene angkut nti badan sendiri..oleh itu peringatan rakan2 trip amatlah membantu..(sbb sokmo lupa diri)..ehehe.

Pagi-pagi bangun siap2 makan maggi terus keluar..sejuk nii..

Bergambar depan shopping mall yg jual barang gift..ala yg comel2 tu

Antara gift yg ada..area ni spesis ni..yg berbulu..tak berbulu semua ada

Area ni beg pulak..mak tak jiwa beg gini..oleh itu tukang amik kn gambar org jek

Ini area barangan hobby..kat Malaysia mahal ni (paint by number) kat sini alaahai..macam beli coklat jek

Dah abis beli gift yg ringan..terus ke mall barangan IT plak..ada smua yg berkaitan dgn gadget..ni pun mak x jiwa so pegang jek apa yg diorg ni nk bli.

Dah jumpa smua brg yg diniat dan dikirim tiba-tiba perut rasa lapar..baru sedar..ni kira lunch ke mkn mlm ke aku pun x reti nk jelaskan.
Hidangannya sgt besar dan penuh lauk. Kat sini baru dpt rasa nasi goreng cina.Fuh..mmg sdp giler rupanya nasi goreng cina yg cina buat. Amik 3 pinggan je dan share 1 pinggan 2 org..sbb tkt x abis.


Kedai  makan kat sini mmg xde sediakan air minum berorder. Kalo nk minum apa yg ada dlm peti sejuk diorg itulah yg ko minum. Sbb tgk minuman yg ada agak kurang best maka ini la yg kami amik..soya perasa coklat dan soya perasa soya..hehe
Rombongan Cik Kiah abis memborong..lupa diri dan lupa yg esok nk angkut brg2 ni badan sendiri..huhuhu.Sampai hotel baru sedar..huhu lagi






Dah abis membeli-belah maka agenda di malam hari adalah duduk2 tgk sarkis. Fuh mmg best sarkis dia.Selalu tgk depan tv jek..ini tgk dpn mata.Terer giler la diorg ni.Agak2 kalo dh tua diorg kene keje apa plak ye??

Abis je smua agenda hari ini maka pulanglah kami ke hotel. Sampai dlm pkul 12 mlm.Sampai2 bukan bleh terus tido ye..kene kemas brg2 sbb esok pagi2 buta nk ikut pakej tourist ke Guilin plak.Adoi..mana nk sumbat brg yg beli td!!!

Jumaat, 26 April 2013

Dari Hong Kong nk masuk Guangzhou (16/1/2013 - Perjalanan ke Guangzhou)

Dah bangun tido pagi..maka bersedialah kami utk menuju ke Guangzhou. Apartment kat Hong Kong ni mmg kecik.Aku yg x berapa nk kecik ni terasa mcm gergasi jek. Mcm mana la org Hong Kong bleh hidup dlm rumah kecik2 mcmni.

Perjalanan dari Hong Kong ke China kami kene naik train. Dlm sejam lebih jgk la bru smpai. Sebelum nk smpai tu kene naik ala-ala LRT jgk. Dan pastinya kerja-kerja mengangkut beg harus di teruskan jgk..huhuhu.

Sampai jek kat Guangzhou kami terus keluar berjalan2. Malam kat Guangzhou pengisiannya adalah naik cruise. Peewwwiiitt..ala2 Titanic yg dikecilkan..hehehe.



Rumah penginapan yg comel..dan penumpangnya yg lebih comel..aku berdiri kt pintu tu pun dh ngam2 jek

 
Naik train nk ke Guangzhou..dengan ketabahan yg tinggi mengangkut barang

Lepas check-in hotel terus g carik package nk ke Guilin..cun tu tempat bernama Guilin..tungguu


Dah dapat pakej terus mengisi perut..inilah hasil setelah hanya mengisi perut selama 2 hari dengan bekalan segera sahaja..huhuhu 

 

Dah sudah mengisi perut terus mengisi program malam hari dengan menaiki cruise..hehe..


Walaupun dari pagi sampai ke malam pakai baju itu aje..dont worry sbb kewangian kami tetap berkekalan. Tengah musim sejuk ni of course la..huhuu


Ladies trip Hong Kong - Guangzhou (15/1/2013 - Ketibaan di Hong Kong)

Bercuti..akhirnya dapat jgk melarikan diri dari tempat keje..ehehe. Setelah mendapat keizinan en.Suami serta kelulusan cuti dari dia maka selamat la aku ke Hong Kong dan Guangzhou. Berapa lama??jgn terkejut den diberi kebenaran meninggalkan suami 10 hari u olls. Asalnye nk pergi bersama suami sekali tp sbb dia sokmo sibuk mengalahkan Perdana Menteri tak dapat ku mengheret dia..(godaan pun kurang berkesan la..huhu)

Trip ini hanya sesuai utk mereka yg tabah aje..sbb apa,hari2 kami kene mengheret beg ke sana sini. Panggilan manja trip kami ni 'THE BACKPAKERS'. Nasib baik musim sejuk kat sana..kurang peluh ketiak den..ehehe. Malas nk ckp byk..jom tgk perjalanan yg mencabar ini.

15 Januari 2013

Menunggu adik tourist guide kami sampai di International Airport Hong Kong
Kami naik bas double decker ke apartment penginapan yang dah di booking
Tunggu owner apartment smpai sebelum masuk tido
Bekalan makanan sepanjang merantau..save budget
View dari apartment yg disewa utk bermalam..bawah dia Ladies Market..tp x nmpk dari tingkap kami..huhu
Di hari ketibaan lebih kepada rasa hebatnya tempat org..sejuk pun ye jgk..rasa duk dlm bilik aircond kat oopis..ish opis pun masih diingati kaaa..Jom ke hari kedua plak.


Jumaat, 30 November 2012

Our sweet little paradise (Eps.5)

Rumah aku dh lama pun diduduki. Bau cat yg awal2 dulu pun dh hilang dh sekarang. tapi sebab sudah berjanji aku nk jgk tunjuk rumah kecil ku yg masih maintain lg utk setakat ini.

Masa awal2 menyusun barang dulu sungguhlah serabut diri aku ni. Rumah dh mmg serabut tambah aku apa lg aku jd extra serabut la..ehehe. Ni awal2 nk mnyusun dulu la. Tak tau mana nk letak..tiba2 rasa kene beli rumah besar lg..ahaha.
Bilik baju (konon ala2 walk in wardrobe la..huhu)..serabut dh mcm walk in stor..ahaha
Ruang tamu di awal2 dulu..sinilah tmpt tgk tv..iron baju..mengunyah2 jajan

 
 Tapi bila dh berlama2 duduk maka kami pun sempat la update situ sini sikit..jadilah begini..

Dapur yg aku degil nk jugak table top kaler putih..tertumpah kunyit sikit dh problem..EXTRA RAJIN SIKIT MENGELAP
Almari baju dh di upgrade..tp majoriti baju dlm almari ni aku yg punya..ahaha..sori bang x jd nk bg sama rata

Ruang tamu dh berupa ruang tamu..kipas extra sbb rumah tepi highway jd perlu udara tambahan..

Kesimpulan rumah aku ni biasa2 aje..part2 lain yg tidak ditunjukkan tu sbb x nk show mende2 yg tidak sesuai ditonton. Meh la menyinggah ye kalo lalu rumah aku ni.

Khamis, 29 November 2012

Aktiviti lembut tangan

Setelah sekian lama aku berkecimpung dalam felt craft..aku update sikit skill baru dlm seni lembut tangan ni dlm bidang sulam riben pulak. Ala..buat simple2 jek. Aku ni slow learner jd kalo ssh2 mau tak siap keje tangan aku tu.

Sebab akak opis aku ni duk nk buat modul utk kursus pendek sulam riben dia,aku dgn tersengih2 pun sibuk la nk blaja buat sulam riben ni. Aritu akak ni siapkan modul sulam manik 3D aku sibuk jgk nk blaja tp separuh jln jek..sulam manik 3D SUSAH!!!

Sarung handphone aku dh buruk. Siap ada perli cakap buang jelah sarung handphone ko tu. Penat tau jahit sarung handphone tu..memang la buruk sbb selalu guna..tecik ati (kaler merah kat tepi sarung handphone lama tu bkn sirap tumpah tau tp kaler kain sarung handphone tu turun masa basuh aritu).

Sebab geram maka terhasil la sarung yg baru ini..oo..tgk lawa nk mintk buatkan pulak ye.Aritu suruh buang yg lama. Inilah hasil terhebat aku dalam bidang sulam riben ini..utk takat inilah..ehehe


Amacam..hebat tak aku (oiii..nk riak jugak tu)
Sebenarnya sarung handphone ni kalo tgk dkt2 buruk..daun senget benget..bunga compang camping..ahaha..tp sbb nk menunjuk aku bg shoot yg paling perfect la. Kalo mntk buatkan aku mmg duk diam2..mak tak sanggup mende renyah2 mcm sulam riben ni nak. Untuk diri sendiri lepas la..huhuhu.

Kalo rasa minat dengan keje2 tangan ni jom la join kursus pendek kat Kolej Komuniti Hulu Selangor. Join je FB kitorg kat Pembelajaran Sepanjang Hayat Kkhs. Kalo ada kursus2 terkini dan sensasi mmg biasanya akan diupdate..aku promote tempat keje aku ni..jgn memain..ehehe. Jgn lupa tau dtg join kursus kat Kolej kami.

CLARK Warehouse Sale 2012

Hujung tahun adalah musim sale yg paling extravaganza sekali.Aku tanpa dijemput telah terjebak dalam aktiviti ini..biasalah tu.En.Suami dh tak mampu nk kata apa pun (dia pun sokmo harap plastik yg aku bawak blik ada brg utk dia jugek).

Untuk julung2 kalinya aku telah terjoin warehouse sale CLARK.Yes..the crazy sale in town!!!. Aku mmg sgt teruja sbb ini adalah pertama kalinya aku terikut membe ke sale ini. Clark mmg jenama aku duk tergiler-giler tp x mampu..ahaha. Dalam tak berapa nk mampu tu aku terbeli jgk satu sandal di butik clark. Konon2nye itulah pertama dan terakhir aku akan masuk dan beli Clark ni.
Terbeli dengan harga RM267..inilah pertama dan terakhir..huhu

Jom tgk apa yg aku kaut time Clark warehouse sale 23-25 Nov 2012 aritu..tarik nafas dlm2 ye..sila jgn jeles..
Kasut yang pertama..ada heel sedikit..luarannya baldu..sesuai ketika ingin kelihatan gedik santai..ahaha
PRICE: RM180

 
 

Kasut kedua tiada heel..luarannya kulit..sesuai dipakai untuk menunjukkan kaki yg comel (cth bleh dilihat di atas)
PRICE: RM170



Tak larat dah  nk riak berlebihan..yang pasti aku dh x nk g warehouse sale clark ni..RAMAI BENOR MANUSIA..PANJANG BENOR BARISAN..KENE BEREBUT-REBUT..KENE GADUH-GADUH NAK KASUT..mak yg  baik hati ni x reti nk shopping dlm situasi itu..sekian..huhu

P/S: En.Suami sibuk mengeledah plastik yg aku bawak balik dari sale clark ni dgn harapan ada mende utk dia..sori..kasut lelaki mahal..TAK MAMPU..(sbb dh terbeli dua kasut pompuan..ehehe..sori bang)

Selasa, 16 Oktober 2012

Aku jeles..yes i mean it..huhu

Salam..
Long time no see. Tiada apa2 cerita menarik pun dari aku. Dalam keadaan sekarang ni agak malas nk buat apa2 pn. Entah..jiwa tak menentu arah.

Nak tau sebab musabab den jd begini..hehe..malu nk citer. Perjalanan hidup sekarang kalau diikutkan jangka hayat ok je..aku sihat tubuh badan,umur bertambah of course la..cuma yg masih belum bertambah adalah bilangan kami. Ya..kami masih berdua..masih belum ada tanda akan betambah. Di saat entry ini ditulis aku sudah agak normal sedikit dibandingkan hujung bulan lepas.

Ada yg bertanya kenapa pulak aku yg tak pernah sebut pun mende ni tiba2 jd sensitif tentang isu ni??Entah..tiba2 rasa masa tu telah bergerak dengan pantas.Macam dh hujung masa dh aku ni..ehehehe.Mungkin faktor sekeliling kot..walaupun kalau ikutkan kami berdua ni agak gagah menangani isu ini (gagahlah sangat). Pernah satu masa di kenduri kesyukuran saudara yang telah hamil 7 bulan, orang sekeliling aku duk bercerita tentang bayi mereka yang baru lahir..kehamilan mereka dulu..air gula yg mereka kene minum..bilangan anak2 mereka..aku??aku hanya sengih2 buat2 sibuk lap pingan (aku nk menyampuk tak reti..tolonggg!!!)

Sudahla..kalau nk ikut memang aku je yg terasa sendiri2. Org sekeliling takde kata apa pn..huhuhu. Sila bagi sokongan kepada kami berdua. Sesungguhnya kami jeles dengan anda yang telahpun bertambah-tambah bilangan anak.