Khamis, 20 Mei 2010

PAKAIAN DAN KITA

Baju dan kasut merupakan antara barang yang saya sangat suka.Jika singgah di mana-mana pusat membeli-belah (tak kira la MYDIN,CAREFOUR,GIANT semua jadi), dua perkara ini adalah salah satu item yg pasti ada dlm plastik yg saya pegang (salah satu sahaja ye bkn dua2 mende ni saya akan beli).Jika dulu saya tidak akan berpikir panjang utk dua perkara ini (agak2 berkenan je beli) tapi sekarang saya akan berkira-kira dulu.Duit saya perlu dialirkan ke tempat lain juga.

Hal membeli baju ini bukanlah isu utama dalam cerita saya ini.Apa yg saya ingin kongsi di sini adalah baju yang kita beli itu.Selalunya kita wanita sangat suka orang memuji kita bila berpakaian.Tapi kita selalu terlupa,perasaan suka ini sebenarnya boleh membawa kepada riak (dalam ayat yang berkumandang di hati kita,CUN AKU NI SEBENARNYA.hehe).

Pada zaman persekolahan saya dulu ada seorang cikgu perempuan yang berjubah.Pakaian beliau ke sekolah hanyalah jubah hitam dan juga tudung labuhnya.Kadang-kala ada juga dia memakai jubah bewarna lain.Oleh kerana warna yang berubah ini kami semua pasti akan memuji dia nampak cantik hari itu(dia mmg sangat cantik orangnya walaupun berjubah hitam setiap hari).Pujian kami ini telah menyebabkan jubah itu langsung tidak di ulang pakai lagi semenjak hari itu.Kami pun bertanya,kenapa beliau tidak memakai jubah itu lagi??Jawapan beliau sangat mengejutkan kami....JIKA PADA MATA KAMU PAKAIAN SAYA ITU NAMPAK CANTIK,BAGAIMANA PULA JIKA DI MATA LELAKI YANG BUKAN MUHRIM DENGAN SAYA??JADI APA GUNA SAYA MEMAKAI PAKAIAN YANG BOLEH MENARIK PERHATIAN ORANG LAIN??

Bila saya mengingat kembali kata-kata cikgu itu saya terfikir,jauhnya pemikiran kita dengan dia (boleh ke aku jadi macam cikgu aku ni).Saya juga pernah dengar orang berkata, JIKA PAKAIAN YANG KITA PAKAI ITU MENARIK PERHATIAN LELAKI UNTUK MELIHAT KITA MAKA SETIAP LANGKAH KITA ITU MENYUMBANGKAN DOSA KEPADA SUAMI KITA (kalau belum kawin dosa kita dapat kat mak ayah kita la..ingat boleh terlepas ke).Oleh yang demikian kata-kata yang selalu kita ucapkan 'DOSA AKU,AKU LA YANG TANGGUNG' tidak boleh dipakai langsung.Kalo nk tanggung dosa sendiri terpaksalah tidak membuat dosa (abis kalo buat dosa mak ayah atau suami kene tanggung sama jadi jangan la buat dosa ye).

Harap-harap lepas ni kita akan sentiasa berpikir panjang untuk mengenakan apa sahaja pakaian.Saya bukan menasihatkan anda tapi diri saya juga (sebab saya kan dah kata kat atas tadi saya suka baju dan kasut).Hingga jumpa lagi..

Tiada ulasan: